Time Attack

Tävlingsbilen

Under 2019 vann Perra Time Attack-seriens Unlimited-klass med sin GT-R. Bilen startade sitt liv som en vanlig produktionsbil som sedan varit under kontinuerlig utveckling. Bilen vägde 1330kg när den senast användes på bana. Effekten är 831hk på hjulen. Eftersom pandemin slog till så valde Perra att inte tävla under 2020 och 2021. Bilen har fortsatt bantats för att få ner vikten ytterligare. Bland annat har ett nytt bränslesystem monterats och en hel del vikt har försvunnit i den delen av karossen som fortfarande är original. Ett nytt avgassystem ska också tillverkas innan bilen kommer ut på bana igen.

Lite mer info om bilen

Det enda som återstår av originalkarossen är taket och ramarna runt rutor, dörrar och baklucka. Trots att så mycket är kapat, så väger den här delen ändå för mycket. Därför är ett mål att tillverka den här delen i kolfiber, men det får komma på sikt då det är en kostnadsfråga.


Övriga karossdelar och golvet är gjorda i kolfiber och kommer från en Nismo GT3 GT-R. Alla delar är tillverkade för Nismo, så inga kopior. Rutorna är gjorda i lexan. Fälgarna är även de från en GT3 GT-R. De har centrummutter och är 13" x 18" stora.

GT-R med stacks!

Det här är en av de mest spridda bilderna på bilen. Anledningen till att vi monterade så många externa ljuddämpare var för att vi var tvungna att klara ljudkraven på Knutstorp 2016. Det gick med nöd och näppe. Efter den säsongen så byggde vi om avgassystemet till ett i grövre diameter, vilket gjorde att vi fick ner hastigheten på avgaserna och därmed också ljudnivån. Som en bonus fick vi även ca 50hk till på hjulen. Det var uppenbart att avgassystemet som vi hade från början var en begränsning. Det är inte alltid bra att kopiera hur Nismo har konstruerat sina tävlingsbilar, eftersom vi hade ca 50% mer effekt än en GT3...

Förarmiljön

Eftersom målet är att ha så låg vikt som möjligt så är det mesta utrensat i kupén. Så här såg bilen ut 2018. Det har ändrats en del sedan dess för att dels förbättra förarmiljön vad gäller placering av knappar och dels har kabelstammarna dragits om för att skydda bättre mot värme. Dessutom har själva kabelstammarna lättats för att få bort onödig vikt. Det var ca 10kg vikt som försvann där!


Anledningen till att det inte finns någon passagerarstol är för att avgassystemets stora ljuddämpare ligger där högerstolen normalt är placerad.